söndag 3 maj 2009

När jag lossnar

Jag har byggt något genomskinligt
En vägg eller en väg eller en bild

Jag har monterat upp eller ner någonting stort
Någonting att stå på för att nå högre eller som stod i vägen

Kämpat mot strömmen uppför forsen eller åkt snålskjuts nerför
Burit tunga stenar uppför ett berg eller tippat tungt och otympligt ner i ett hål som ändå skulle fyllas ut

Jag har lärt mig hur vilda blickar landar mjukt i sanddyner
Hur det går att spegla sig i matt hud
och leva på fast mark utan att längta mot förrädiska vågor att kastas mellan

Och jag förstår
att det är så mycket varmare
så mycket större
det som brinner, den bärbara härdsmältan

1 kommentar:

julie sa...

fint med lite nya texter. nya fina texter. antingen börjar vänja mig att läsa dina ibland rätt abstrakta texter, eller så förstår jag bättre eller så har du utvecklats eller förnyat dig.

fint i alla fall.